Niertransplantatie

Dit is een forum voor open discussies met, meningen van en tips voor iedereen die geïnteresseerd en/of betrokken is bij niertransplantaties. U kunt hier volgens de regels van de netiquette vrij berichten plaatsen met vragen en tips en andere interessante opmerkingen betreffende niertransplantaties en alles wat daarmee samenhangt. Dit forum is bedoeld voor berichten waar u een reactie op verwacht. Vragen, stellingen, waarop anderen dan weer kunnen reageren. Zo kan ook een hele discussie over een onderwerp ontstaan.

Niertransplantatie
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Bijwerkingen medicijnen

Sinds 19 augustus 1982 neem ik prednisolon en azathriopine (imuran) dagelijks in. Met als gevolg dat de haargroei niet optimaal is. Er is sprake van matige kaalslag op mijn hoofd. De rest van mijn lijf kent een onstuimige haargroei. Die kan je 'te lijf' gaan met ontharingsspray of door gewoon scheren. Maar pas op voor verwondingen. Infecties liggen altijd op de loer. Mijn huid is eveneens niet goed ontwikkelt door de jaren heen. Er is sprake van een "vissenhuid". Via mijn internist terechtgekomen bij een huidarts. Ben je een liefhebber van zonnenbaden vraag de huidarts om een zonnebrandmiddel met een extreem hoge factor (sunblock). En nog loop je risico op het strand in Spanje of Griekenland. Tip: ben je 'verbrand' onmiddellijk na lauwwarme douche van top tot teen insmeren met after sun en begeef je de volgende dag pas in daglicht. Ook na iedere douche je lichaam insmeren met bodymilk vindt ik aangenaam. Maar dat idee, moet ik zeggen; zit meer tussen mijn oren (oftewel "psychosomatisch").

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Wie heeft er ervaring met bijwerkingen van de medicijnen na een niertransplantatie? Ik zelf heb last van haargroei en huidproblemen. Ik ben wel dolgelukkig met mijn goedwerkende nier.

Re: Bijwerkingen medicijnen

VERVOLG BIJWERKINGEN MEDICIJNEN

Door gewenning aan het dieet voorafgaande aan mijn transplantatie, heb ik nadien geen nadelige gevolgen ondervonden van de bijwerkingen van prednisolon. Weliswaar verhoogde eetlust, maar door discipline ben ik op constant gewicht gebleven. Wel is er door de jaren heen sprake van "slijtage". Dat merk ik ieder jaar weer als ik de antigriepspuit krijg. De bedoeling is van dit middel, dat mijn weerstand tegen griepvirussen en varianten verhoogt wordt. Wat gebruikelijk is voor risicogroepen. Individueel blijkt dat de weerstand tegen andere aandoeningen, bijvoorbeeld verkoudheid en netelroos (zeker als die erfelijk is) tijdelijk onderdrukt wordt. Gevolg? Zware verkoudheid en in mijn geval een broertje van netelroos onder de leden: gordelroos. Niet bedreigend, maar prettig is het niet. Let absoluut op elke vorm van temperatuurstijging. Ik heb in dit laatste geval direkt contact gezocht met huisarts (slechte service) en internist plus huidarts! Ook krijg ik calciumtabletten, daar de aanmaak van kalk in mijn botten loopt terug. Foliumzuur (om gemoedstoestand 'op te krikken') verkrijg ik, want in het verleden ben ik al eens terecht gekomen bij een klinisch psycholoog. Atenolol staat in mijn medicijnkast ten gunste van de bloeddruk. Mijn huidarts schrijft mij ook neotigason voor. Een vitamine a-preparaat dat ook gebruikt wordt voor patienten met wijnvlekken. Soms worden "ouderdomswratten" operatief of met behulp van stikstof/bevriezing verwijderd. Ik denk dat die aandoeningen ontstaan als gevolg van een lage weerstand. Mijn lichaam accepteert al 23 jaar, zonder afstotingsverschijnselen, de donornier. Ofschoon de medicijnen al tot gevolg hebben gehad, dat ik met succes behandeld ben tegen darmpoliepen en epileptie.
Tevens hebben alle medicijnen geen invloed op mijn libido. Mijn sexleven is onveranderd gebleven.

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Wie heeft er ervaring met bijwerkingen van de medicijnen na een niertransplantatie? Ik zelf heb last van haargroei en huidproblemen. Ik ben wel dolgelukkig met mijn goedwerkende nier.

Re: Bijwerkingen medicijnen

VERVOLG BIJWERKINGEN MEDICIJNEN

Het rookverbod in publieke ruimtes en drankbeperkingen in openbaar leven zijn een zegening voor mij. Ik rook en drink daardoor op beperkte schaal. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat het roken van een joint, zeker als je een kilo daarvan per dag rookt, is het schadelijk voor de gezondheid. Iedere coffeeshophouder zonder medische kennis, zal je direkt wijzen op het resultaat hiervan: schizofrenie. Schadelijk is het ook voor de gezondheid van je portemonnee. Thuis kan ik (zeer beperkt) genieten van hasj of wiet. Zonder verder gevolgen voor mijn prestaties op het werk en in sociaal leven. Jouw omgeving kan anders reageren op je doen en laten. Tuurlijk: nicotine, teer, thc en alcohol is nooit bevordelijk geweest voor de gezondheid.
Maar dat is aan je zelf om te oordelen. Geniet maar met mate. En denk aan de reacties daarvan met jouw medicijngebruik. Je merkt vanzelf wanneer je moet afremmen (!).
De heren plus dames medici hebben verder geen aanleiding gezien, mijn oospronkelijke nieren te verwijderen. Die 2 zijn nog wel aanwezig voor de hormonenproduktie, maar zijn geen gevaar voor de lichamelijke conditie. De echte filterfunctie wordt uitgevoerd door de donornier. Goed ondersteund door de hierbovengenoemde medicijnen. Al met al is mijn eerste transplantatie, de derde die werd uitgevoerd in Academisch Ziekenhuis Maastricht door professor Kootstra, met recht geslaagd. De 3 nieren houden mij prima op de been.