Niertransplantatie

Dit is een forum voor open discussies met, meningen van en tips voor iedereen die geïnteresseerd en/of betrokken is bij niertransplantaties. U kunt hier volgens de regels van de netiquette vrij berichten plaatsen met vragen en tips en andere interessante opmerkingen betreffende niertransplantaties en alles wat daarmee samenhangt. Dit forum is bedoeld voor berichten waar u een reactie op verwacht. Vragen, stellingen, waarop anderen dan weer kunnen reageren. Zo kan ook een hele discussie over een onderwerp ontstaan.

Niertransplantatie
Start a New Topic 
Author
Comment
Re: profielwerkstuk niertransplantatie, wie kan mij helpen?


De belangrijkste verschillen tussen de 70-er jaren en nu zijn:




1. duur van de opname: vroeger een paar maanden waar je helemaal geïsoleerd lag in een steriele ruimte; nu bent je na een dag of 10 weer thuis




2. medicijnen: de doses zijn nu veel lager en ook zijn er weer andere medicijnen om afstoting tegen te gaan. Wel blijft dat ook de moderne medicijnen bijwerkingen hebben en dat je ze je hele leven moet blijven slikken




3. levende donor: of een nier wel of niet bij je past is tegenwoordig veel minder kritisch dan vroeger. Toen moest er geloof ik 90% of meer overeenkomst zijn, tegenwoordig kan dat zelfs onder de 50% liggen. Daardoor komen tegenwoordig ook partnerdonaties voor. Voor de donor is het nu veel minder ingrijpend, doordat ze de nier via de methode van een kijkoperatie kunnen verwijderen in plaats van een volledige operatie met veel pijn en een lange hersteltijd voor de donor.




Dat waren volgens mij de belangrijkste verschillen. Kijk ook eens bij de links op de welkomspagina van dit forum. Succes met je werkstuk.

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Voor mijn profielwerkstuk in 5 en 6 VWO heb ik het onderwerp niertransplantatie, vroeger en nu gekozen. Voor dit onderwerp heb ik relevante informatie nodig die mij helpt 80 uur aan dit onderwerp te besteden. Met vroeger en nu wil ik graag de verschillen in de gang van zaken uitdiepen, zoals medicatie, methodes (bijv. eurotransplant van nu, hoe deed men dat vroeger), ingrijpen bij afstoting, etc. Als U relevante informatie (ervaringen, links) voor mij heeft, is dit van harte welkom!


Met vriendelijke groet,


Nanette van der Laan